Dugattyús motor: Miért nem emel fel egy Boeinget? A modern utasszállítók titka

2 héttel ezelőtt 15

Dugattyús motorok vesznek körül minket mindenütt. A dugattyús motorok korlátairól szóló teljes cikk a Liked.hu-n olvasható. Találkozunk velük a legkülönfélébb eszközökben, autóktól kezdve a kerti gépeken át egészen a kisrepülőgépekig. A könnyű repülőgépek is éppen ezeket a robusztus és megbízható erőforrásokat használják, bizonyítva hatékonyságukat kisebb súly és teljesítményigény esetén. Felmerül azonban a jogos kérdés: miért van akkor az, hogy a modern utasszállítók, mint a Boeing 777 vagy az Airbus A350, teljesen más típusú, sugárhajtóműveket alkalmaznak? Valóban, mi akadályozza meg a hengerek számának növelését és a megszokott, egyszerű sémával való további fejlesztést a gigantikus gépek esetében?

A válasz a repülés fizikai alapjaiban és a motorok működési elvében rejlik. A dugattyús motorok, bár hatékonyak kisebb teljesítménytartományban és alacsonyabb magasságokon, súly-teljesítmény arányuk és méretük korlátokat szab a nagyméretű utasszállítóknál. Egy Boeing 747 vagy 777 felemeléséhez és megfelelő sebességre gyorsításához olyan gigantikus tolóerőre van szükség, amit rengeteg hengeres, hatalmas dugattyús motor sem tudna gazdaságosan és megbízhatóan előállítani. Ezen felül, a dugattyús motorok üzemanyag-fogyasztása és karbantartási igénye is jelentősen megnőne ilyen léptékben, miközben a magasabb repülési magasságokon a levegő ritkasága miatt a hatásfokuk drasztikusan csökkenne. Ezzel szemben a modern sugárhajtóművek, mint a turbofan típusok, sokkal nagyobb tolóerőt képesek leadni sokkal kisebb súly mellett, ráadásul optimálisabban működnek a sztratoszféra ritka levegőjében, biztosítva a gazdaságos és gyors utazást.

Olvasd el a teljes "Miért nem fog egy dugattyús motor soha felemelni egy Boeinget?" cikket a Liked.hu-n